15/05/2012

123. Jak Uszyć Proporczyki - Chorągiewki / How to Make Bunting

Przy okazji zamówienia morskiego, uszyłam sznur chorągiewek do pokoju. Pomyślałam, że całkiem przyjemnie się je robi, dlatego też stwierdziłam, że zdjęcia w trakcie szycia to niezgorszy pomysł. Chcecie zrobić coś podobnego? No to jedziemy!

Today I'm gonna show you how to make bunting. Join me if you want to make it!



01. Najpierw przygotowałam sobie szablon. Wszystkie moje papierowe wzory, prędzej czy później przecinam w najmniej oczekiwanym momencie. Upierdliwe to i wkurzające. Tym razem, postanowiłam potraktować szablon żółtą papierową taśmą klejącą, taką używaną przy malowaniu. Spełnia swoją funkcję idealnie: widzę co jak i gdzie przycinam i usztywnia matrycę :D Mój szablon ma podstawę o szerokości 15,5 cm, ramiona po 17,5 cm a wysokość to 15 cm. Na zdjęciach widać dodatkowe linie, które pomogą wam w odrysowaniu gotowca.

So I started with preparing a paper template. You can see all measurements in the picture. I'll just add that as I always cut and destroy my regular paper templates in the most inappropriate moments, this time I decided to stick a yellow adhesive tape to its edges. It really helps, as the template is more visible under the ruler. Also, as it's made of paper, it's not 'sticking' to the ruler.

02. Szykujemy pasy materiału wysokiego na ok 16 cm. Można położyć od razu kilka warstw na sobie - jeśli tniemy nożem krążkowym, przyspieszy to cały proces. Przykładamy szablon podstawą do górnej krawędzi materiału.

Cut fabric that is approximately 7" high. You can  put more than one layer of fabric. This saves some time when cutting with a rotary cutter. Put a template with its base on top of your fabric. 


03. Odcinamy część materiału, która wystaje spod lewej krawędzi linijki. Ciach ciach!

Cut the fabric on the left side of your ruler. Cut cut!


04. Przekładamy szablon krawędzią do dołu i tniemy. Tak przekładając góra/dół, góra dół, wycinamy tyle trójatów ile mieści się na danej długości tkaniny.

Now put your template with its base at the bottom of your fabric and cut. Repeat until you have enough pieces, by putting the template's base once at the top, once at the bottom of the fabric. 


05. Po wykrojeniu wszystkich części wybieramy odpowiednią nić i tasiemkę. Ja postanowiłam na paskowaną bawełnianą lamówkę i turkusową nitkę.

When you have enough pieces, choose matching thread and appropriate bias tape. I decided to go with striped cotton bias tape and turquoise thread.


06. Bierzemy dwa wycięte trójkąty, składamy je prawymi stronami do siebie i zszywamy. Niebieskie linie na tym zdjęciu pokazują jak należy zszyć materiały, czerwone linie pokazują jak przyciąć chorągiewki po zszyciu.

Take two triangles, place them right sides together and sew on their arms, as shown below. Blue lines show you how to sew, and the red ones how to cut the fabric to prevent bulk from protruding when you turn your bunting right-side-out.


07. Tak chorągiewki wyglądają po zszyciu, przycięciu brzegów i przed wyprasowaniem. Wypchnijcie ładnie czubki. Ja używam do tego pędzelka do czyszczenia maszyny albo ołówka :)

Now this is how it looks right after sewing, but before ironing. To poke pointy edges out, I use a pencil or anything else.


08. Po przeprasowaniu, zobaczycie na górze niepotrzebne fafoły. Przykładając linijkę, przytnijcie górne krawędzie, tak żeby tworzyły elegancką linię prostą.

You have to iron all elements and cut top edges, so they are nice and even.


09. Lamówka pozwala na zaoszczędzenie czasu - jeśli nie macie odpowiedniej, wytnijcie pasy materiału i złóżcie/przyprasujcie je tak, jak pokazano na prawym zdjęciu. Każdą chorągiewkę należy włożyć w sam środek lamówki, przyszpilić na całej długości i przyszyć taśmę z wszystkimi chorągiewkami. Jak rozwiążecie problem mocowania, czyli końców sznura z chorągiewkami, zostawiam wam. Proponuję zrobić je po prostu odpowiednio długie, tak żeby można je było przywiązać do gwoździka czy jakiegokolwiek innego ustrojstwa, na którym będą wisiały :) Chorągiewki przyczepiałam co 5-6 cm. Mój sznur miał 3 m długości i 15 chorągiewek. Pierwszą i ostatnią chorągiewkę proponuję przyszyć do lamówki ok 20 cm od początku/końca.

Bias tape is cool, it saves time. If you use it, you just have to place pennant right in its middle and pin in place, like shown in the picture. Leave first 15" of the bias tape, and pin the first pennant, then pin one pennant every 3" or so. Then just sew from the beginning of the tape, through all pennants, right to the very end of the tape. The picture on the right shows you how to finish edges of your tape. I prefer to leave first 15" without any pennants, then it gives you more options to manoeuvre when putting bunting in its new place at home :)



KONIEC / THE END :)


7 comments:

  1. Jakie ładne : )
    Jednak za dużo matematyki jak dla mnie ; p
    nowy post u mnie :)

    ReplyDelete
  2. Świetny blog . ! ; )
    Dodaję się do obserwantów i liczę na to samo u mnie . ; **
    Zapraszaam do mnie http://naturalnieee-malinowaa.blogspot.com/ . Pozdrawiaam . ; ** ^^

    ReplyDelete
  3. Śliczne, troczkę matematyki faktycznie. Ale efekt super! Pozdrawiam :)

    ReplyDelete
  4. Witam :) Mam pytanie odnośnie lamówki, jakiej jest szerokości? dziękuję za super tutorial, od dłuższego czasu planuję uszyć chorągiewki (ręcznie....) i potrzebowałam dokładnych wskazówek, dziękuję bardzo!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hej hej, fajnie że tutorial się przyda :) ja użyłam tutaj lamówki 15 mm takiej kupnej ze sklepu. mnostwo takiej jest na allegro, 15mm lub 18mm. ja akurat z reguly uwazam ze im szersza tym lepsza, ale w tym kolorze mialam pod reka tylko 1,5 cm :)

      Delete
  5. OK dzisiaj zabieram się do szycia :-)))) dziękuję za tak przejrzystą instrukcję :-) Jak już się z tym uporam pewnie pokażę na blogu ;-) Mam nadzieję że będę mogła zrobić odnośnik do Ciebie :-) bo naprawdę instrukcja świetna :-) tylko jeszcze pytanie jak mi to wyjdzie hehehe :-)

    ReplyDelete
  6. zabieram sie za szycie! dzieki:))

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...